NovaTech kongresas 2025: kaip tarptautiniai technologijų formai keičia verslo komunikaciją tarp žemynų
Kai pasaulis telpa į vieną salę
Stebint, kaip šimtai dalyvių iš skirtingų žemynų susirenka į vieną erdvę, nejučia pagalvoji – ar tai dar konferencija, ar jau globalus eksperimentas, kaip žmonės iš skirtingų kultūrų gali rasti bendrą kalbą per technologijas? NovaTech kongresas 2025 metais tapo ne tik dar vienu renginiu technologijų entuziastams, bet ir savotiška laboratorija, kur verslo komunikacija išbandoma realiu laiku, tarp skirtingų laiko juostų, kultūrų ir verslo filosofijų.
Tarptautiniai technologijų forumai jau seniai nėra vien apie naujausias programėles ar dirbtinio intelekto pasiekimus. Tai vietos, kur formuojasi nauji verslo santykiai, gimsta partnerystės ir, svarbiausia, keičiasi pats požiūris į tai, kaip turėtų vykti komunikacija tarp įmonių iš skirtingų pasaulio kampelių. Kai Tokijo startuolio atstovas diskutuoja su Berlyno korporacijos vadovu, o tarp jų tarpininkauja Silicio slėnio investuotojas – vyksta kažkas daugiau nei paprastas pokalbis. Vyksta kultūrų, patirčių ir vizijų susidūrimas, kuris dažnai lemia, kaip atrodys verslas ateinančiais metais.
Kodėl fizinė buvimo vieta vis dar svarbi
Paradoksalu, bet net ir skaitmeninių technologijų amžiuje, kai galime susitikti virtualiai bet kuriuo metu, fizinis dalyvavimas tokiuose kongresuose kaip NovaTech išlieka neįkainojamas. Virtualūs susitikimai puikiai tinka operatyviam darbui, bet jie nepakeičia to neapčiuopiamo elemento, kuris atsiranda, kai žmonės fiziškai dalijasi ta pačia erdve.
Verslo psichologai jau seniai kalba apie tai, kad pasitikėjimas – verslo komunikacijos pagrindas – greičiau formuojasi akis į akį. Kai matai, kaip žmogus reaguoja į tavo idėjas, kaip jo veido išraiška keičiasi diskusijos metu, gauni daug daugiau informacijos nei per bet kokį vaizdo skambutį. NovaTech kongrese tai ypač akivaizdu – koridoriuose vykstantys pokalbiai dažnai būna vertingesni už oficialias prezentacijas scenoje.
Įdomu tai, kad daugelis dalyvių prisipažįsta: į tokius renginius atvyksta ne tiek dėl oficialios programos, kiek dėl galimybės užmegzti neformalius ryšius. Pietų pertrauka virsta spontaniškais susitikimais, vakaro vakarėlis – rimtų derybų pradžia. Viena Lietuvos IT įmonės vadovė pasakojo, kaip praėjusių metų NovaTech kongrese prie kavos aparato užkalbinta Singapūro investuotoja vėliau tapo strategine partnere. Tokių istorijų – dešimtys.
Kultūriniai skirtumai kaip iššūkis ir galimybė
Kai į vieną kambarį susirenka žmonės iš Azijos, Europos, Amerikos ir Afrikos, neišvengiamai susiduri su kultūriniais skirtumais. Ir čia prasideda tikrasis iššūkis verslo komunikacijai. Tai, kas amerikietiškai verslo kultūrai yra tiesmukas ir efektyvus bendravimas, japonams gali atrodyti per agresyvu. Tai, kas europiečiams atrodo kaip pagrįsta kritika, kinams gali pasirodyti kaip viešas pažeminimas.
NovaTech kongresas šiuos skirtumus ne slepia, bet, atvirkščiai, paverčia mokymosi galimybe. Specialios sesijos, skirtos tarpkultūrinei komunikacijai, tampa vienomis populiariausių. Dalyviai mokosi, kaip derėtis su Vidurio Rytų partneriais, kaip suprasti Skandinavijos verslo etikos subtilybes, kaip skaityti tarp eilučių bendraudami su Lotynų Amerikos klientais.
Vienas iš praktinių patarimų, kuris nuolat kartojamas tokiuose forumuose – niekada nedaryk prielaidų. Tai, kad žmogus kalba angliškai su akcentu, nereiškia, kad jis mažiau kompetentingas. Tai, kad kultūroje priimta vengti tiesioginių atsakymų, nereiškia neaiškumo – tai gali būti mandagumo forma. Sėkmingiausi tarptautiniai verslininkai yra tie, kurie sugeba adaptuotis prie skirtingų komunikacijos stilių, neprarasdami savo autentiškumo.
Technologijos kaip universali kalba
Vienas dalykas, kuris tikrai vienija visus NovaTech kongreso dalyvius – tai technologijų kalba. Nesvarbu, iš kurios šalies atvykai, API, blockchain, cloud computing, machine learning – šie terminai suprantami visiems. Technologijos tampa savotišku esperanto, leidžiančiu skirtingų kultūrų atstovams rasti bendrą vardiklį.
Tačiau įdomu tai, kad net ir technologijų srityje kultūriniai skirtumai išlieka. Europiečiai labiau linkę kalbėti apie duomenų privatumą ir etiką, amerikiečiai – apie skalę ir augimo tempus, azijietiškos įmonės dažnai akcentuoja ilgalaikius santykius ir ekosistemų kūrimą. Šie skirtingi akcentai praturtina diskusijas ir leidžia pažvelgti į tas pačias technologijas iš skirtingų perspektyvų.
Praktiškai tai reiškia, kad pristatydamas savo produktą ar paslaugą tarptautinei auditorijai, turi mokėti keisti akcentus priklausomai nuo to, su kuo kalbi. Singapūro investuotojui galbūt svarbiau pabrėžti, kaip tavo sprendimas integruojasi į platesnę ekosistemą, o vokiečių klientui – kokius konkrečius saugumo standartus atitinki. NovaTech kongrese šie niuansai tampa akivaizdūs stebint, kaip skirtingai tos pačios įmonės atstovai pristato savo produktus skirtingoms auditorijoms.
Hibridinis formatas – kompromisas ar ateitis?
2025 metų NovaTech kongresas, kaip ir dauguma šiuolaikinių tarptautinių renginių, vyksta hibridiniame formate. Dalis dalyvių fiziškai, dalis – virtualiai. Iš pirmo žvilgsnio tai atrodo kaip puikus kompromisas, leidžiantis pasiekti platesnę auditoriją. Bet praktikoje tai kelia naujų iššūkių verslo komunikacijai.
Kaip užtikrinti, kad virtualūs dalyviai jaustųsi lygiaverčiai fiziniams? Kaip sukurti erdvę spontaniškiems pokalbių užuomazgoms, kai pusė žmonių yra už ekranų? Kaip išvengti situacijos, kai fiziniai dalyviai tarpusavyje užmezga ryšius, o virtualūs lieka nuošalyje? Tai klausimai, su kuriais organizatoriai vis dar grumasi.
Kai kurie sprendimai jau atsiranda. Pavyzdžiui, specialūs „networking” kambariai virtualiai platformai, kur algoritmai sujungia žmones pagal interesus. Arba hibridinės diskusijos, kur moderatorius aktyviai įtraukia virtualius dalyvius, užduodamas jiems klausimus pirmiau nei fiziniams. Tačiau pripažinkime – idealaus modelio dar nėra. Hibridinis formatas vis dar labiau primena du atskirai vykstančius renginius, kurie tik iš dalies persipina, nei vieną integruotą patirtį.
Kalbos barjeras XXI amžiuje
Galėtume manyti, kad su visomis šiuolaikinėmis vertimo technologijomis kalbos barjeras turėtų būti praeitis. Bet realybė sudėtingesnė. Taip, dirbtinio intelekto varomos vertimo programos leidžia suprasti pagrindinę prasmę, bet verslo komunikacija – tai ne tik žodžiai. Tai intonacijos, humoras, kultūrinės nuorodos, neišsakytos prasmės.
NovaTech kongrese matai, kaip žmonės vis dar renkasi gyvus vertėjus svarbiems susitikimams. Nes geras vertėjas – tai ne tik žmogus, kuris verčia žodžius, bet ir kultūrinis tarpininkas, kuris padeda išvengti nesusipratimų. Jis gali paaiškinti, kodėl japonų partneris sako „apsvarstysime”, kai iš tikrųjų turi omenyje „ne”, arba kodėl vokietis tiesiog klausia, o ne kritikuoja.
Praktinis patarimas tiems, kurie dalyvauja tarptautiniuose forumuose – net jei visi kalba angliškai, atminkite, kad daugumai tai nėra gimtoji kalba. Kalbėkite aiškiai, vengkite sudėtingų idiomų, patikrinkite, ar teisingai supratote. Ir niekada nesijuokite iš kažkieno akcento – tai greičiausias būdas sugadinti potencialų verslo santykį.
Socialinių tinklų vaidmuo realaus laiko komunikacijoje
Įdomu stebėti, kaip NovaTech kongreso metu socialiniai tinklai tampa lyg antrąja realybe. Twitter (ar X, kaip dabar vadinasi) srautas su kongreso hashtagu gyvuoja savo gyvenimą – žmonės dalijasi įžvalgomis, komentuoja prezentacijas, organizuoja spontaniškus susitikimus. LinkedIn virsta vieta, kur užmezgami pirmieji kontaktai dar prieš fiziškai susitinkant.
Tai keičia verslo komunikacijos dinamiką. Anksčiau susitikdavai žmogų, keisdavotės vizitinėmis kortelėmis, o vėliau galbūt susisiektumėte. Dabar dažnai procesas atvirkštinis – pirmiausia susieti socialiniuose tinkluose, matai vienas kito turinį, formuojasi nuomonė, ir tik tada įvyksta fizinis susitikimas. Tai reiškia, kad tavo skaitmeninė reputacija tampa tokia pat svarbi kaip ir fizinis įspūdis.
Tačiau čia slypi ir pavojus – socialinių tinklų versija gali labai skirtis nuo realybės. Žmogus, kuris internete atrodo kaip įžvalgus lyderis, gyvai gali būti visai kitoks. Arba atvirkščiai – kas nėra aktyvus socialiniuose tinkluose, gali būti nuostabus partneris. Todėl patyrę tarptautinio verslo žmonės naudoja socialinius tinklus kaip papildomą, bet ne pagrindinį komunikacijos kanalą.
Kai virtualūs ryšiai tampa realiais partnerystėmis
Galiausiai, tikrasis NovaTech kongreso ir panašių renginių vertės matas yra tai, kas vyksta po jų. Kiek tų vizitinių kortelių virsta realiais projektais? Kiek tų koridoriuose užmegztų pokalbių išauga į ilgalaikes partnerystes? Statistika rodo, kad apie 30-40 procentų tarptautinių verslo santykių prasideda būtent tokiuose forumuose.
Bet čia prasideda tikrasis darbas. Užmegzti kontaktą – viena, jį išlaikyti ir paversti kažkuo reikšmingu – visai kas kita. Kultūriniai skirtumai, laiko juostų skirtumai, skirtingi verslo tempai – visa tai tampa kasdienybe, kai bandai vystyti tarptautinę partnerystę.
Sėkmės receptas paprastas teoriškai, bet sudėtingas praktikoje: nuoseklumas, kantrybė ir tikras susidomėjimas kitos pusės kultūra bei poreikiais. Geriausi tarptautiniai verslo santykiai remiasi ne tik sutartimis ir skaičiais, bet ir tarpasmeniniais ryšiais. Kai kinų partneris pakviečia tave į šeimos vakarienę arba vokiečių klientas pradeda dalintis asmeninėmis istorijomis – žinai, kad santykiai peržengė verslo ribas ir tapo kažkuo gilesniu.
Kai žemynai tampa kaimynais
Grįžtant prie NovaTech kongreso ir jo įtakos verslo komunikacijai – akivaizdu, kad tokie renginiai keičia ne tik tai, kaip bendraujame, bet ir tai, kaip mąstome apie verslą globaliai. Pasaulis tikrai tampa mažesnis, bet ne paprastesnis. Kultūriniai skirtumai neišnyksta, jie tiesiog tampa labiau matomais ir, tikiuosi, labiau vertinamais.
Ateities verslo komunikacija tarp žemynų bus dar labiau hibridinė, dar labiau priklausoma nuo technologijų, bet, tikiuosi, išliks žmogiška savo esme. Nes galų gale, nesvarbu, kokios pažangios būtų mūsų vertimo programos ar virtualios susitikimų platformos – verslas vis dar vyksta tarp žmonių. Ir žmonėms reikia pasitikėjimo, supratimo, empatijos.
Tie, kurie sugebės derinti technologijų galimybes su tikru tarpkultūriniu supratimu, turės didžiulį pranašumą. Tie, kurie matys kultūrinius skirtumus ne kaip kliūtį, o kaip galimybę praturtinti savo perspektyvą, kurs stipresnius ir tvirtesnius verslo santykius. O tokie forumai kaip NovaTech kongresas bus ne tikslas, bet priemonė – vieta, kur šie ryšiai prasideda, bet tikroji jų vertė atsiskleidžia vėliau, kasdienėje verslo komunikacijos praktikoje.
Galbūt būtent tai ir yra didžiausia tarptautinių technologijų forumų dovana – jie primena mums, kad esame visi dalyviai vienos globalios ekosistemos, kur skirtingumas yra stiprybė, o bendradarbiavimas – ne pasirinkimas, bet būtinybė.